Blandt de gamle Aarhusmalere i afvigte aarhundrede opnaaede Poul Andreas Lüders (Lydersen) er vist navn som kunstmaler.
Han var fra Horsens (født 1828) og kom efter endt skolegang i malerlære. Senere nedsatte han sig i Aarhus, hvor han i mange aar sammen med sin hustru Ane Marie Nielsdatter (1843-1910) havde sit hjem i Ryesgade.
Lüders, der havde knustneriske evner, uddannede sig særlig til at male altertavler, og han foretog i den anledning en studierejse til Italien. Efter hjemkomsten fra denne rejse fik han overdraget at dekorere den nye Pavillon i Riis Skov, som efter sin opførelse blev aabnet for pubilikum 1. maj 1869. Pavillonens indre dekorerede Lüders i 1870, der her gengav motiver, han havde hjembragt fra sin Italiens-rejse.
Det er dog som kirkemaler, den aarhusianske malermester blev mest kendt. og det er hans indsats paa dette omraade, der er aarsag til at hans navn endnu erindres. I aarene 1852-89 udførte han saaledes en række alterbilleder, undertiden kopier, til en del af de jydske Kirker. I Lyngby Kirke (Hasle Herred) har han saaledes malet alterbilledet: Christus indbydende menigheden. I Kasted (samme herred) er motivet for Lüders alterbillede: den genopstandne Christue paa vejen til Emaus, er ogsaa af Lüders, men er en kopi efter A. Dorph, medens Lüders alterbillede i Ormslev Kirke forestiller nadveren. Borum Kirke har han prydet med et alterbillede af Jesus i Getsemane have, medens det i
forts.
Arkivskaber
Materialetype
Datering
12. juli 1954
Kurator
Arkiv ID
000059560
Ophavsret
Ophavsret
I offentlig eje. Ikke ophavsretsværdigt
Materialet har ikke værkshøjde og er derfor ikke beskyttet af ophavsret. Der er dermed heller ingen ophavsretslige begrænsninger på gengivelse og publicering af dette materiale.
Beskrivelsesdata
source
Aarhus Stiftstidende
Relationer
Steder
Anden juridisk beskyttelse
Aftaleforhold
Materialet er ikke begrænset af kontraktuelle klausuler.
Lovgivning
Materialet er ikke underlagt andre juridiske begrænsninger af tilgængeligheden.
Tilgængelighed
Tilgængelighed
Materialet er online her på Aarhusarkivet.dk, men det er det enkelte materiales ophavsretslige status, der fastsætter, hvad et givent materiale videre må bruges til.