Nørrebrogade
Nørrebrogade (1760-)
Vis alle resultater i samlingen
Beskrivelse
Nørrebrogade kan anlægsmæssigt føres tilbage til omkring 1760, hvor der blev anlagt en vej, der i lige linje gik fra Studsgades port til det nuværende Christiansbjerg og med videre forbindelse til Randers.
Vejen blev dog først væsentligt senere sat i en sådan stand, at den kunne fungere som landevej til Randers. I 1868 blev det første stykke af Randersvejen - fra hvor Studsgades port havde stået til lidt nord for den senere anlagte Kirkegårdsvej - af byrådet navngivet Nørrebrogade. I 1939 ændredes og forlængedes Nørrebrogades udstrækning til at udgøre stykket fra Knudrisgade til Ringgaden.
Bebyggelsen på den del af Nørrebrogade, der er omfattet af denne registrant, ligger langs gadens østlige side og er opført over en lang periode fra 1867 til 1959. Gadestrækningens vestlige side følger dels Vennelystparken og dels Høegh-Guldbergs Gades nederste del. Den overvejende del af bebyggelsen er opført før 1902, men på flere af disse gamle huse er der siden foretaget væsentlige ombygninger og facadeændringer, og der er i de fleste desuden siden indrettet butikker i nederste etage. Den overvejende del af bebyggelsen udgør en sluttet randbebyggelse og består af 2 1/2 - 5 etages beboelseshuse og beboelsesejendomme med butikker i underetagen, mens den øverste del af strækningen ved Kirkegårdsvej består af 1-3 etages erhvervsbygninger.
Bebyggelsen fremtræder dels pudset og malet og dels i rød tegl. En enkelt bygning er dog i gul tegl, og den yngste store bygning, nr. 22-26, er opført i beton og beklædt med natursten. Også stilmæssigt er bebyggelsen meget blandet med enkelte elementer af renæssance og senklassicisme.
Gadebilledet præges af enkelte uheldige vinduesudskiftninger og i høj grad af de mange ombyggede butiksfacader, oftest med skæmmende træbeklædninger og/eller store dominerende skiltninger.
Nørrebrogade, der fungerer som en af indfaldsvejene til Århus by og til havnen, blev udvidet væsentligt på det nederste stykke midt i 1960'erne i forbindelse med Nørreports udvidelse og omlægningen af krydset ved Knudrisgade / Nørregade / Nørreport. Gaden er voldsomt trafikbelastet, hvilket i meget høj grad præger gademiljøet, og da gaden er jævnt stigende fra Nørreport mod nord, forøges støjbelastningen yderligere, specielt fra de mange busser og den tunge lastbiltrafik fra havnen.
Naboskabet til Vennelystparken tilfører gaden nogle visuelle kvaliteter, men adgangen til parken er meget hæmmet af den brede, stærkt trafikerede gade.
Se arkitekturtegninger og byggesagskorrespondance på Aarhus Kommunes digitaliserede byggesagsarkiv på https://byggesager.aarhuskommune.dk/
Kilder
https://www.slaegt-aarhus.dk/forsk-i-aarhus/32-gader-og-sogne
Kommuneatlas Aarhus, I og II (1. udgave 1997, revideret frem til 2012).