Søndergade
Søndergade
Vis alle resultater i samlingen
Beskrivelse
Indtil midten af 1800-tallet begrænse-des bebyggelsen af Telefonsmøgen og Posthussmøgen, der var overvågningsstier, hvor konsumtionsbetjentene kunne patruljere. Toften herudenfor mellem Frederiksgade og Fredensgade tilhørte købmand Schandorff.
Efter treårskrigen fandt man tiden moden til at udstykke grunden. Søndergade og Østergade blev anlagt i 20 alens bredde. I de første år byggedes en del, bl.a. grundlagdes Frichs fabrikker på hjørnet af Søndergade og Sønder Ållé, senere kølnedes byggelysten, men omkring 1870 var området færdighygget. Dengang var Søndergade forholdsvis isoleret, mod syd lå Sønder Allé ubebygget hen og mod nord mundede den ud i Fiskergade via en stejl skråning, der ikke var farbar med vogn. I begyndelsen af 1870'erne anlagdes Ryesgade, et tiår senere åbnedes Skt. Clemens Bro, og Søndergade blev da pludselig hovedforbindelse mellem bane-gården og torvene. De små huse fra 1 860'erne afløstes af større forretnings-ejendomme.
Den første elektriske sporvognslinie blev anlagt som enkeltsporet bane gen-nem Søndergade i 1904. I 1923 overtog kommunen driften og anlagde dobbelt-spor. Omkring 1972 ændredes gadens karakter markant, sporvognene for-svandt, og gaden indrettedes til gågade med ny belægning af betonfliser med søsten.
I forbindelse med gadens etablering som gågade blev der plantet ni platan-træer, Platanus acerifolia. Ideen med træernes placering har bl.a. været, at disse skulle være med til at sammen-binde gadebilledet og samtidig danne baggrund for gadens øvrige møblement. I 1973 opstilledes fontænen med guldæblenær hjørnet af Østergade. Fuglen er udført af billedhuggeren Erik Heide.
Se arkitekturtegninger og byggesagskorrespondance på Aarhus Kommunes digitaliserede byggesagsarkiv på https://byggesager.aarhuskommune.dk/
Kilder
https://aarhuswiki.dk/wiki/Søndergade
Kommuneatlas Aarhus, I og II (1. udgave 1997, revideret frem til 2012).