Virksomheden blev anlagt i 1854 som "Frich Jernstøberi og Maskinfabrik" af den ingeniøruddannede Søren Frich. Fabrikken med tilhørende værksteder, kontorer, m.m. blev anlagt på hjørnet af Søndergade og Sønder Allé. I perioden 1867-71 blev fabriksbygningerne ombygget og udvidet, og der blev anskaffet flere nye maskiner. I 1875-76 og 1882 var der store tilbygninger og udvidelser af fabriksanlægget, og samtidig blev maskinparken kraftigt udvidet. Arbejdsstyrken voksede fra 26 mand i 1855 til 160 mand tredive år senere.
I begyndelsen fulgte Frichs det almindelige mønster blandt datidens jernstøberier og fremstillede hovedsagelig byggestøbegods (inventar, bygningsmaterialer), landbrugsredskaber og landbrugsmaskiner. Men i 1860’erne omlagdes produktionen, idet den vigtigste kategori blev jerngangtøj til vand- og vindmøllerier, fulgt af arbejdsmaskiner, dampkedler og dampmaskiner. I 1879 startede fabrikken en succesrig specialproduktion af automatiske smøreapparater til dampmaskinecylindere. Frichs fik efterhånden en bred kundekreds, som især bestod af landmøllerier, de statslige jernbaner, mejerier og en lang række forskellige industrier.
I 1885 solgte Søren Frich virksomheden til sin nevø og dennes kompagnon, ingeniørerne Hilmar Vestesen og Johan Wied, og i 1912 blev virksomheden omdannet til et aktieselskab. I årene forinden var virksomheden flyttet til et nyt, stort fabriksanlæg i Åbyhøj (nuværende Søren Frichs Vej 36-42), hvor der var plads til at fremstille damplokomotiver. Frem til de første årtier af 1900-tallet ses virksomheden at markedsføre sig under en række af forskellige navne tilpasset varesortimentet. Efter aktieselskabsdannelsen i 1912 får den først navnet "A/S Søren Frichs Efterfølgere" og endelig i 1916 det mest kendte navnet "A/S Frichs" eller Frichs A/S.
Fra 1930'erne var antallet af ansatte oppe på omkring 1.000, og sammen med Scandia i Randers udgjorde virksomheden rygraden i den nationale jernbaneindustri. Efter 1970 begyndte det imidlertid at gå tilbage. Kvaliteten og produktudviklingen haltede, og Scandia i Randers overtog positionen som hovedleverandør til DSB. A/S Frichs lukkede sin togproduktion i 1977, og i 1979 gik firmaet konkurs.
Kosan Crisplant A/S opkøbte resterne af virksomheden, der blev omdøbt Kosan Frichs, og i 1982 skete en sammensmeltning mellem Kosan Frichs A/S og et andet underselskab, Kosan Cylindric A/S, således at Frichs blev lig med afdelingerne i Åbyhøj og Esbjerg, og Cylindric med afdelingerne i Middelfart og Køge. Kosan nedlagde i 1986 produktionen i fabrikskomplekset i Åbyhøj, som blev solgt, og Kosan Frichs A/S blev opkøbt af en investorgruppe, der omdøbte den Frichs Energi A/S og flyttede produktionen til Birkemosevej i Hasselager. Dette firma eksisterer stadig under navnet "Frichs Energi Aps" og ligger sammen med sine søsterselskaber "Frichs A/S" og "Frichs Ecotech A/S" i Horsens.
Frichs levede således kun videre i stærkt reduceret form efter slutningen af 1970'erne, men man lykkedes tilsyneladende i at bevare et vis mål af kontinuitet i strukturen, hvilket bl.a. ses af, at virksomhedens fagforeningsklubber under Dansk Metal fulgte med til Hasselager.
Størstedelen af A/S Frichs' arkiv befinder sig på Rigsarkivet.