Julie Rasmine Marie Laurberg (1856-1925)

Vis alle resultater i samlingen

Person
Fornavn(e)

Julie

Efternavn(e)

Rasmine Marie Laurberg

Køn

kvinde

Fødested

Grenå

Dødssted

Charlottenlund

Beskæftigelse

Fotograf

Beskrivelse

Beskrivelse

Datter af godsforvalter Peter Adam Severin Laurberg (1819-1859) og Johanne Georgine Laurberg, født Schou (1824-1907).

Julie Laurberg kom som ganske ung i lære hos portrætmaler og fotograf Leopold Hartmann og tog efter læretiden til udlandet for at studere videre og dygtiggøre sig som fotograf. Hun var først i Paris og senere i Italien. I 1895 etablerede hun sig som fotograf på Kongens Nytorv 13 i Magasin du Nords ejendom. I 1907 blev Franziska Gad, der havde været hendes første elev og med fra begyndelsen, optaget som kompagnon. Julie Laurberg & Gad, som de kaldte sig, opnåede hurtigt stor anseelse, og i 1910 fik firmaet status som kgl. hoffotograf. I offentligheden var Julie Laurberg kendt som portrætfotograf, men også i tidens kvindesag var hun aktiv. Hun var medlem af Dansk Kvindesamfund (DK) og sammen med kniplingshandler Thora Davidsen og redaktør Thora Daugaard medstifter af Kvindernes Boligselskab, der opførte Clara Raphaels Hus på Østerbro i 1920. I arbejdet for sin stands interesser tænkte hun også kvindesagligt, idet der ved det fotografiske fag var mange kvinder ansat, dels som medhjælpere, dels som selvstændige erhvervsdrivende. Selv beskæftigede Julie Laurberg & Gad næsten udelukkende kvinder i den store virksomhed. Da firmaet fejrede 25-års jubilæum fik hver medarbejder tildelt et minde, en firkløver med en lille diamant i midten.

Hun blev et forbillede og en læremester for yngre generationer af kvindelige fotografer, fordi hun var en fremtrædende kunstner, men også synlig både fag- og kønspolitisk. Selvom hun ikke brugte mange kræfter på at deltage i det internationale kunstliv, vandt hun sølvmedalje på verdensudstillingen i Paris i 1900, og sit professionelle udgangspunkt til trods fulgte hun også med i fotografiets mere kunstneriske strømninger. I begyndelsen af 1900-tallet tog hun således de nye pictorialistiske strømninger op, karakteriseret bl.a. ved det diffuse omrids, og begyndte at eksperimentere med fotografiske ædeltryk, også til brug for de egentlige kundeportrætter. Og da teknikken gjorde det muligt at fotografere uden for atelier, var hun tidligt med. I 1909 var hun medlem af censurudvalget på Landsudstillingen i Århus sammen Georg Burcharth, Georg Lindström og Erick Struckmann.