Provstesøn, f. 1856 i Ebeltoft,
I Murerlære, gjort Svendestykket og arb. som Svend, gaaet Kunstakademiet igennem den lille Guldmedalje, rejst meget i Norditalien, Grækenland, Spanien, Tyskland, Holland. Studerede næsten hele Europas Arkitektur. Bl. hans store og gode Gerninger er Miramare ved Vedbæk et af de første hvide Huse herhjemme. Restaurationen af Helligaandshuset i Randers, Arkivet i Viborg, Carl Jacobsens Villa i Valby. I 1892 blev han Bygningsinspektør for det nordlige Jylland og flyttede til Aarhus, og det jeg særlig her vil dvæle ved er hans Gerning i denne By:
Han har bygget Aarhus ny Toldkammer han har under Arb. Det ny Teater og Biblioteksbygningen paa Bispetoften, paa hans Tegnestue udarb. Planerne til Prinseslottet ude paa Marselisborg Jorder. Der er i hans Kunst mange Berøringspunkter med Nyrops, han er som alle de yngre paavirket af Hans J. Holm, den mangeaarige Lærer ved Kunstakademiet, Herholdts Arvtager. Det, der først træder frem i hans Bygninger er deres realistiske Præg. Den Bevægelse, der kendetegner 70ernes Litteratur, har ogsaa naaet Arkitekturen. Man skal være sanddru i sin Sten, Materialet skal virke ved sig selv, intet forlorent, intet af det, der med et ord kan betegnes som ”stuk”.
Arkivskaber
Materialetype
Datering
1899
Kurator
Arkiv ID
000047716
Ophavsret
Ophavsret
I offentlig eje. Ikke ophavsretsværdigt
Materialet har ikke værkshøjde og er derfor ikke beskyttet af ophavsret. Der er dermed heller ingen ophavsretslige begrænsninger på gengivelse og publicering af dette materiale.
Beskrivelsesdata
source
C. C. Clausen: Aarhus (1899) s. 35 f
Relationer
Steder
Anden juridisk beskyttelse
Aftaleforhold
Materialet er ikke begrænset af kontraktuelle klausuler.
Lovgivning
Materialet er ikke underlagt andre juridiske begrænsninger af tilgængeligheden.
Tilgængelighed
Tilgængelighed
Materialet er online her på Aarhusarkivet.dk, men det er det enkelte materiales ophavsretslige status, der fastsætter, hvad et givent materiale videre må bruges til.