Indsendt. Er det tænkeligt at et jernbane-Monopol gives for en Bane fra Nyborg over Odense til Assens uden at den, om Vinteren til alle Tider passable Vei over Middelfart tillige sætter Banen i Berørelse med Jylland? Vil en Jernbane gjennem Danmark blive til Nytte eller til Skade for Landet? Vil den ikke svække, i stedet for at befordre vort Agerbrug og vor Handels Virksomhed; thi vil den ikke directe og indirecte drage saa mange Capitaler ud af hine Interesser,at Jernbanen bestandig maa være tom? Vil Regeringen give Ret til Anlæggelse af en Jernbane gjennem Landet, bør da Jylland blive udenfor; og bør den personlige Speculation da kunne bestemme Linien - eller bør hele Landets Interesser søges indraget deri? Er der ikke alt for meget i Danmark der endnu behøver Driftkapital til at vi kunne undvære Millioner for en Jernbane og alle dens Fornødenheder; og bliver den aarlige Tribut dertil ikke endnu føleligere end det første Anlæg? Hvad og Hvem hertillands skal egentlig befordres paa Jernbane for at gjøre den til Fordel for Landet? Have de to Dampskibe som nu gaae fra Sjælland, Fyen og Jylland til Kiel, altsaa paa Ruten til Hamborg, saameget at bestille, at dette kunne afgive Procenter til Jernbaneactionærerne? Og hvorfra skal det mere komme? Mange paastaae at det Hele intet har at betyde - at det er en Papirhandel som ender med Fallitter - og lange Næser; men var dette tænkeligt - hvad skulde man da kalde en Spekulation af den Art? ............ En Ven af nyttig Virksomhed, men ikke af Tom Efterlignelse.
Arkiv ID

000115683

Beskrivelse

Samlingstags

Ophavsret

Beskrivelsesdata

source

Aarhus Stiftstidende

Anden juridisk beskyttelse

Aftaleforhold

Materialet er ikke begrænset af kontraktuelle klausuler.

Tilgængelighed

Tilgængelighed

Materialet er online her på Aarhusarkivet.dk, men det er det enkelte materiales ophavsretslige status, der fastsætter, hvad et givent materiale videre må bruges til.