Teaterkritik paa Vers. Teaterinteressen var stor i gamle Dage; Teateret var jo den Fornemste af de yderst faa offentlige Forlystelser, vore Oldeforældre havde til Raadighed. Man ser da ogsaa, at Datidens Publikum i Dagbladene tager levende Del i Teaterbegivenhederne, indsender Forslag om at tage bestemte Stykker op eller priser en Yndlingsskuespiller eller–Skuespillerinde velmente Vers. Den officielle Kritik var derfor ogsaa meget lemfældig. Provinsen var nøjsom i sine Krav, bl.a. fordi der var saa uhyre ringe Mulighed for at fremtrylle bedre Skuespilkunst. Ofte kunde et Stykke kun spilles en enkelt Gang; naaede man op paa 3-4 Opførelser, var det Knaldsukces. Præstationerne kunde under disse Forhold ikke blive ideelle; men man gjorde sit bedste paa begge Sider af Rampen; Skuspillerne sled for Livet, et tarveligt Udkomme, og Publikum mødte med frisk Modtagelighed og aabne ufordærvede Sind. Efterfølgende Teater-Kritik paa Vers, taget fra ”Aalborg Avis” 1852, viser da ogsaa – med en enkelt Undtagelse- stor Spagfærdighed i sin Andel. Og dog kan det vel siges, at hvis spillet i det rescenserede Stykke – Vaudevillen ”For Alvor” – har været lige saa slet som Versene, kunde der være al Anledning til at tage haardere fat. De omtalte Skuespillere tilhørte Millers Selskab, som ogsaa regelmæssigt i mange Aar spillede i Aarhus. Teaterdirektør Miller var en Aarrække Ejer af det gamle Aarhus Teater. Madam Lewini med sin yndefulde Stemme, der er paa Scenen saa aldeles hjemme, forstaar i denne ret taknemmelige Rolle den alt erhvervede Yndest fast at holde.
Arkiv ID

000121751

Ophavsret

Beskrivelsesdata

source

Aarhus Stiftstidende

Relationer

Steder

Anden juridisk beskyttelse

Aftaleforhold

Materialet er ikke begrænset af kontraktuelle klausuler.

Tilgængelighed

Tilgængelighed

Materialet er online her på Aarhusarkivet.dk, men det er det enkelte materiales ophavsretslige status, der fastsætter, hvad et givent materiale videre må bruges til.