Rådhuspladsen i Aarhus med Grisebrønden
Arkivskaber
Kreativt ophav
Arkiv ID

000202007

Beskrivelse

Overskrift

Rådhuspladsen i Aarhus med Grisebrønden

Abstrakt

Aarhus Rådhus er tegnet af arkitekterne Arne Jacobsen (1902-1971) og Erik Møller (1909-2002). De to arkitekter vandt i august 1937 en konkurrence udskrevet af byrådet om hvem der skulle lægge navn til det nye rådhus. Byggeriet gik i gang i 1938, og 2. juli 1941 blev huset officielt indviet. Fredningen består, foruden samtlige bygningsdele i selve rådhuset, også af Rådhuspladsen med "Grisebrønden" (af Mogens Bøggild (1901-1987)), Rådhushaven, Rådhusgården og Rådhusparken med "Agnete og Havmanden" (af Johannes Clausen Bjerg (1886-1955). Selve rådhuset er et hovedeksempel på nordisk funktionalisme, når det er allerbedst. Der er brugt gode, udsøgte materialer og den store mængde mur- og nagelsfaste inventar, såvel som det løse, er gennembearbejdet til mindste detalje. Arkitekterne havde på den måde et nært samarbejde med arkitekt og møbelarkitekt Hans Jørgensen Wegner (1914-2007), der designede møblerne til stedet.

Her ses Grisebrønden, også kaldet Ceres-Brønden, da skulpturen var en gave fra bryggeriet Ceres i anledning af byens 500-års jubilæum i 1941. Grovhugningen af skulturen påbegyndtes i 1943, men måtte indstilles i halvandet år på grund af den tyske besættelse af Danmark. Afsløringen af skulpturen fandt sted den 7. juli 1950. Da Mogens Bøggild skulle forberede værket, tilbragte han flere måneder i en grisestald på Mikkel Rasmussens gård i Hasle, hvor han tog skitser af dyrene siddende på en halmballe. Den oprindelige granitskulptur står i Skejby ved Landbrugets Videnscenter og er på grund af gentagent hærværk erstattet med den nuværende af bronze.

I baggrunden ses nordsiden af rådhuset med hovedindgangspartiet mod Rådhuspladsen.

Ophavsret

Anden juridisk beskyttelse

Aftaleforhold

Materialet må offentliggøres på internettet. Ifølge aftale.

Tilgængelighed

Tilgængelighed

Materialet er online her på Aarhusarkivet.dk, men det er det enkelte materiales ophavsretslige status, der fastsætter, hvad et givent materiale videre må bruges til.