15. oktober 1928
000424903
Beskrivelse
Collage med billeder af fund fra renovering af villa
Ved renovering af Niels W. Gades Vej 9 i 2016 blev der fundet en boks indeholdende et brev og en flaske Madeira.
Brev skrevet af snedkersvend Chr. Christensen, der arbejdede på renoveringen af villaen i 1928.
Huset er oprindeligt tegnet af arkitekt Thorkel Møller fra 1906, men blev renoveret i 1928, hvor brevet blev skrevet, og igen i 2016, hvor ejerne fandt en flaske Madeira og brevet.
Brevet er en beretning om arbejds- og levevilkårene i 1928.
I brevet kan man læse, at arbejdet på villaen blev udført af murermester Buhl, snedkerarbejdet lavet på Hjortensgades Savværk, stuktørarbejdet af hr. Guldberg, malerarbejdet af Brødrene Petersen, varmeanlæg ved ingeniør Jensen og hr. Skødth var arkitekten på ombygningen.
Ydermere kan der i brevet læses, at arbejdsløsheden var stor, og de to snedkersvende, der arbejdede på villaen gik til timeløn. Der berettes om organiseringen af byens mange svende i to fagforeninger og om hårde tider grundet bankrak og verdenskrigen.
Sammen med brevet blevet fundet en flaske Madeira, som husets håndværkere ønskede at give til den fremtidige læser af brevet med håb om, at læseren befandt sig i bedre tider, end de selv gjorde.
Selvom villaen endnu ikke var færdigrenoveret - grundet forsinkelser - flyttede "Herskabet" - købmand Hans Peter Hansen Friis, fruen Edith og deres fire børn - ind i villaen 10. oktober 1928, hvor der blev serveret kaffe og kage til alle 20 håndværkere, der arbejdede på villaen.
Ophavsret
CC Navngivelse
Materialet er under ophavsret, men udgives efter aftale under en Creative Commons Navngivelse licens.
Materialet må derfor gerne gengives og publiceres, så længe man på passende vis krediterer både ophavsmanden/-kvinden og AarhusArkivet.dk
Relationer
Anden juridisk beskyttelse
Materialet må offentliggøres på internettet. Ifølge aftale.
Materialet er ikke underlagt andre juridiske begrænsninger af tilgængeligheden.
Tilgængelighed
Materialet er online her på Aarhusarkivet.dk, men det er det enkelte materiales ophavsretslige status, der fastsætter, hvad et givent materiale videre må bruges til.