8. oktober 2021
000512256
Beskrivelse
Det Mosaiske Troessamfunds Kirkegård, Frederiks Allé
Salomon Israel Wilnau var en jødisk købmand i Aarhus.
Født i 1771 i Vilnius (Wilna), Litauens hovedstad, død den 13. august 1843 i Aarhus, 72 år gammel.
Søn af Jisroel fra Wilna.
Gift første gang i ca. 1805 med Rose Jonas (ca. 1785-1815), datter af Philip Jonas, begravet i Faaborg, da Aarhus endnu ikke have en jødisk gravplads, da hun døde. Sammen fik de syv børn, blandt andet Marcus Wilnau, Philip Wilnau og Sabine Lazarus f. Wilnau, som blev gift med købmand Nathan Lazarus.
Gift anden gang i 1820 med Esther Jonas, der formodentlig var hans første hustrus slægtning.
Inden Simon Israel Wilnau flyttede til Aarhus boede han i Nyborg. Her findes han første gang i folketællingerne i 1801, hvor han boede på Torvet og ernærede sig som købmand. På et tidspunkt indgik han i et partnerskab med en købmand Schlesinger fra Rudkøbing på Langeland. Deres fælles forretning ophørte i 1806, hvorefter Simon Israel Wilnau første sit købmandsskab videre alene. Det gik tilsyneladende godt, da han senere kunne holde tjenestefolk i sit hjem.
Udover at være købmand, fungerede Simon Israel Wilnau i en periode også som fattigforstander i Nyborg.
Salomon Israel Wilnaus gravsten på Det Mosaiske Troessamfunds Begravelsesplads ved Musikhusparken. På gravstenen står der først på hebarisk:
"Her hviler Schloumo Salmen, Søn af Herr Jisroel fra Wilna. Død Søndag 17. Ab 5603."
Derunder står der på dansk:
"HERUNDER HVILER
SALOMON ISRAEL
WILNAU
DØD DEN 13. AUGUST 1843"
Ophavsret
CC Navngivelse
Materialet er under ophavsret, men udgives efter aftale under en Creative Commons Navngivelse licens.
Materialet må derfor gerne gengives og publiceres, så længe man på passende vis krediterer både ophavsmanden/-kvinden og AarhusArkivet.dk
Relationer
Anden juridisk beskyttelse
Materialet må offentliggøres på internettet. Ifølge aftale.
Materialet er ikke underlagt andre juridiske begrænsninger af tilgængeligheden.
Tilgængelighed
Materialet er online her på Aarhusarkivet.dk, men det er det enkelte materiales ophavsretslige status, der fastsætter, hvad et givent materiale videre må bruges til.